De Kracht van Kunst in het Onderwijs #4: Taal, creativiteit en kunst - zoomsessie

Taal is een manier een boodschap over te brengen, informatie uit te wisselen. We uiten ons veelal in taal: de gezamenlijke taal en de eigen taal. De taal van het land waar je woont. De taal van je geboortestreek. De taal van je gezin. De kooswoordjes, de grapjes, de rijmelarijen. Taal is ook kunst. Niet altijd, maar soms wel, of vaak wel. Niemand waagt zich aan het vraagstuk wanneer nou precies wel en wanneer niet.

depositphotos_23835301

Taal is het smeermiddel van ons onderwijs. Zonder taal krijgen we geen rekensom uitgelegd, geen musical uitgevoerd en is het stil in de vertelkring. Maar als je taal ziet als kunstvak kun je nog veel meer bewerkstelligen.

Mignon van Ophuizen van Artisjok & Olijfje laat zien hoe een goed prentenboek werkt als een geheime deur die leidt naar verbeelding, magie en de onaangeroerde werelden in jezelf. Met voorbeelden uit de prentenboeken van Jon Klassen en concrete activiteiten. Kwalitatief sterke prentenboeken bieden de uitgelezen mogelijkheid tot vakoverstijgend onderwijs.

Heidi Koren is schrijver en poëziedocent. Zij laat zien waar poëzieles allemaal goed voor is. Hoe krijg je de kinderen zover dat ze ervaren dat poëzie overal te vinden is, leren ze associëren, wérkelijk waarnemen en vervolgens alle luikjes in hun verbeelding openzetten? Is het werkelijk zo dat je met poëzieles alle 21-eeuwse vaardigheden kunt stimuleren?

 

 

Edine Buiting

Contact

Edine Buiting

Edine Buiting is werkzaam in het basisonderwijs en interne cultuur coördinator op haar school. Daarnaast werkt ze een dag in de week als adviseur educatie bij Cultuur Oost.

Stel een vraag