C-zicht: instrument voor cultuuronderwijs

Competentiegericht cultuuronderwijs staat in het middelpunt van de belangstelling: naast kennis dienen leerlingen ook vaardigheden, motivatie, houding en zelfbeeld te ontwikkelen. Hieraan draagt cultuuronderwijs bij. De opbrengsten maak je zichtbaar met C-zicht.

Foto 1 C-zicht Foto Bart Versteeg.png

C-zicht is een overzicht van de competenties die leerlingen ontwikkelen met cultuuronderwijs. Lees er alles over in deze publicatie (pdf).
Je kunt de lijst gebruiken om het belang van cultuureducatie goed te onderbouwen, om culturele activiteiten binnen de school af te stemmen, om het aanbod van cultuuraanbieders beter te beoordelen en om leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. Daarmee breng je kunst en cultuur in het hart van je onderwijs.

Een schooldirecteur zei hierover: ‘Bewust cultuuronderwijs moet hetzelfde benaderd worden als rekenen, taal en lezen. Ons doel is namelijk kinderen in de maatschappij hun plek te laten vinden. Wij hebben een belangrijke focus op leerlingcompetenties, C-zicht helpt daarbij.’

Lees hier een artikel over C-zicht in KunstZone.

C-zicht - Competentie Onderzoekend Vermogen

Topics

Kennisbank Onderwijs
Reineke de Vries

Door

Reineke de Vries

Als adviseur en coach werk ik samen met scholen, kunstenaars en culturele instellingen aan cultuureducatie met kwaliteit.

Stel een vraag