Convenanten cultuureducatie

Cultuuronderwijs is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van scholen, culturele instellingen en overheden. Met een lokaal convenant cultuureducatie maak je samen concrete afspraken over tijd, ruimte en middelen.
Deze afspraken sluiten zoveel mogelijk aan bij bestaande structuren, zoals een Lokaal Educatieve Agenda (LEA). Daarnaast ligt verbinding met cultuureducatie buiten school, participatie en talentontwikkeling voor de hand.

cultuurconvenant west betuwe

Het convenant cultuureducatie in de gemeente West Betuwe werd getekend in juli 2020.

Goed cultuuronderwijs voor ieder kind

Een convenant geeft richting aan vragen als:
– Welke kwaliteit en ambitie beogen we met cultuuronderwijs?
– Welke consequenties heeft dat voor de culturele infrastructuur?
– Welke taakverdeling zien we graag?
– En hoe doen we dat dan, concreet?
Kortom: goed cultuuronderwijs begint met een goed gesprek!

Cultuur Oost begeleidt gemeenten in Gelderland bij de totstandkoming van een convenant en heeft contact met de volgende gemeenten:

Heleen Elbers: gemeente Barneveld, Epe, Ermelo, Harderwijk, Hattem, Heerde, Lochem, Nijkerk, Nunspeet, Oldebroek, Oude IJsselstreek, Putten, Renkum, Scherpenzeel, West Betuwe en Zutphen.

Marieke van de Geyn: gemeente Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Buren, Culemborg, Montferland, Neder-Betuwe, Oost Gelre, Voorst, Wageningen, West Maas en Waal en Winterswijk.

Jan Flubacher: gemeente Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.

Convenanten in de maak: Epe

Met een lokaal convenant cultuureducatie maak je samen concrete afspraken over tijd, ruimte en middelen. Cultuur Oost begeleidt gemeenten in Gelderland bij de totstandkoming van een convenant.

Hoe kom je tot een convenant cultuureducatie?

Bestuurders van scholen en gemeenten ontmoetten elkaar in een gesprek dat Cultuur Oost faciliteert; hoe kunnen we de borging van cultuureducatie organiseren? Ervaringen worden gedeeld in verdiepende gesprekken. Uit onderzoek van de Algemene Vereniging van Schoolleiders blijkt dat 85% van de basisscholen cultuureducatie belangrijk vindt en dat bij de helft van de scholen de icc-functie door de directeur erbij wordt gedaan. “Dat schiet niet op”, zegt voorzitter Petra van Haren van vereniging “de rol van een interne cultuurcoördinator blijkt ontzettend belangrijk en in een ontwikkelteam voor cultuureducatie versterk je leerlijnen. Door samenwerking van Rijk, Provincies, scholen en gemeenten zie we nu mooie dingen ontstaan.”

Schermafbeelding-2017-11-28-om-09.09.46-o646f5z0kvvl52ze0eq56oyrwmr7roertn5imnjatc

Uitgangspunten voor een lokaal Convenant Cultuureducatie volgens bestuurders van gemeenten en scholen.

Topics

Advies Onderwijs Overheid
Heleen Elbers

Contact

Heleen Elbers

Ik ben een procesgerichte adviseur die energie haalt uit het aangaan van langdurige relaties met gemeenten.

Stel een vraag