Cultuureducatie thuis

De scholen blijven dicht tot na de meivakantie en er is veel online aanbod voor cultuureducatie in elke discipline. Maar hoe zet je online cultuureducatie in bij thuisonderwijs en welke keuzes maak je uit het enorme aanbod. Cultuur Oost geeft je een aantal tips en komt met een beknopt overzicht van voornamelijk Gelders aanbod. Lokale kunstencentra uit Gelderland hebben online cultuureducatie geplaatst op hun websites. Dit varieert van trainingen voor leerkrachten via online vergaderapps tot kunstvakdocenten die eigen online cultuureducatie ontwikkelen.

laatste update: 30 april

foto Hal Gatewood

Tips voor online cultuureducatie bij thuisonderwijs:

  • Laat het online aanbod voor leerlingen aansluiten bij lopende projecten .
  • Bedenk welke discipline(s) je wilt aanbieden. Wil je leerlingen iets laten doen of iets laten ervaren?
  • Geef opdrachten aan leerlingen en laat ze het resultaat posten in de digitale leeromgeving, zodat leerkracht en medeleerlingen het kunnen zien. Je voorkomt dat aanbod vrijblijvend is.
  • Bedenk of leerlingen de les zelfstandig kunnen uitvoeren, je er zelf een instructievideo aan moet toevoegen of dat hulp van ouders gewenst is. Geef in dat laatste geval een instructie aan ouders.
  • Doe als leerkracht mee aan de opdracht en plaats het resultaat tegelijk met de leerlingen zodat ze het niet als voorbeeld zien.
  • Reflecteer op de gemaakte opdrachten met de hele klas of individueel.

Een greep uit het aanbod van online cultuureducatie


DRAMA EN DANS:

Ervaren:
● Het Gelderse jeugdtheatergezelschap Kwatta, Maas theater en dans en theater Sonnevanck hebben voorstellingen online geplaatst. Kwatta heeft ‘Om thuis te doen’ opdrachten,  waardoor kinderen vanaf 10 jaar zelf aan de slag kunnen met het thema van de voorstelling. Jongere kinderen hebben hierbij ondersteuning van een leerkracht of ouder nodig.

Doen:
● Buro bis plaatst op Instagram elke dag een nieuwe theaterles van 10 minuten voor kinderen van groep 3 t/m 5. Ook voor kleuters is dit heel geschikt. Oefeningen, waarbij je moet doen alsof een muts bijvoorbeeld een schoen of een telefoon is, zorgen ervoor dat kinderen hun energie kwijt kunnen en hun creativiteit wordt aangesproken. Kinderen kunnen deze lesjes zelf volgen.
● De dansers van Introdans geven om de twee dagen een dansles van 20 minuten. De lessen zijn erg toegankelijk qua dansniveau, maar gemaakt voor volwassenen, dus met name geschikt voor de bovenbouw.
● Dansschool Halte6 heeft voor elke groep een dans gemaakt met een les en warming-up erbij. Alle leerlingen kunnen hier zelfstandig mee aan de slag.

MUZIEK

Ervaren:
● De uitgeverij Follow a muse heeft de apps gratis toegankelijk gemaakt. Kinderen van alle groepen maken kennis met verhalen uit de kunst. Zo zijn i.s.m. het Koninklijk Concertgebouworkest, Teylers Museum, Nederlands Danstheater en Rijsmuseum van Oudheden educatieve apps ontwikkeld rondom muzikale vertellingen zoals Peter en de wolf, beeldende kunst, dans en erfgoed. Een deel hiervan kan zeker in het thuisonderwijs gebruikt worden en een ander deel kan later op de school uitgevoerd worden. Bij dit online aanbod is begeleiding van leerkracht en/of ouders nodig.

Doen:
● Er is ontzettend veel online aanbod variërend van online lessen tot korte tutorials en energizers. Speciaal voor ouders en voor leerkrachten.

BEELDENDE KUNST

Ervaren:
● In Google Arts kun je de kunstwerken uit meer dan tweeduizend musea zien. Bijvoorbeeld het schilderij van Het melkmeisje van Johannes Vermeer.

Doen:
● Stichting KOPA, zette een paar lessen uit het programma PIONIER! online waarbij thuis met toegankelijke materialen opdrachten gemaakt kunnen worden. Heel waardevol zijn de reflectievragen die je kunt stellen als je (met je) kind aan de slag gaat. Elke donderdag om 14.00 is er een live les, waarin de makers van PIONIER! met kinderen aan de slag gaan in een creatief proces. Afgelopen weken werd er geschilderd in de stijl van Teun Hocks en werd een tijdcapsule gemaakt waarin je je gedachten en ideeën over deze tijd verbeelde. Kinderen vanaf 8 jaar kunnen hiermee zelfstandig aan de slag.
Briefdragers is een online platform van twee kunstenaars waar kinderen stapsgewijs meegenomen worden om post te maken voor iemand die eenzaam is. Vragen dagen de kinderen uit om na te denken wat ze willen maken. In tutorials leren ze hoe ze bijv. een animatie kunnen maken. Als kinderen er niet uitkomen, is er een chatfunctie voor hulp van een professionele kunstenaar. Kinderen vanaf 8 jaar kunnen hiermee zelfstandig aan de slag.
● Roombeek Cultuurpark maakte Make it @home pakketjes, waarmee kinderen thuis creativiteit en techniek combineren. Je kunt bijvoorbeeld een robot maken of iets ontwerpen met zonnecellen. Oudere kinderen kunnen zelfstandig aan de slag. Jongere kinderen hebben hulp van ouders nodig.
● Voor Riqq Rheden maakte Simone Kuijpers een beeldende kunstles, die met een beetje hulp van ouders goed zelfstandig te doen is voor kinderen vanaf 8 jaar.
● Museum Arnhem blijft ondanks de tijdelijke sluiting van expositieruimte De Kerk online zichtbaar. Met video’s, challenges, winacties en een educatieprogramma, zodat jong en oud zich niet hoeft te vervelen in quarantainetijd.

FILM

Ervaren:
● Filmhub Oost heeft alle online cultuureducatie gebundeld in ‘Op afstand kijken’ Je vindt hier films van Cinekid,  Schooltv, het IDFA en Zapp bios.
● Voor wat oudere kinderen (9-15 jaar) heeft EYE i.s.m. Schooltv zes video’s online gezet over beeldtaal en de werkwijze van de filmmaker. Ook dit biedt mogelijkheden om zelf met een mobiele telefoon filmpjes te maken en via de online leeromgeving te delen. Dit aanbod kan zelfstandig gevolgd worden.

Doen:
● Ook heeft Filmhub Oost online filmeducatie waarin leerlingen zelf aan de slag gaan gebundeld. Kinderen leren bijvoorbeeld stop motion films, reportages, of een mini speelfilm te maken. Ook dit aanbod kan zelfstandig gevolgd worden.

Ben je op zoek naar meer aanbod? Kijk dan eerst op de website van je lokale kunstcentrum of ga naar de websites van LKCA en Cultuurconnectie voor een bijna volledig overzicht van online cultuureducatie.

Topics

Kennisbank Onderwijs
Anneke Mengerink

Contact

Anneke Mengerink

Als adviseur ondersteun ik schoolbesturen bij de ontwikkeling van een visie op cultuureducatie en ik werk met teams aan de ontwikkeling van kunstonderwijs.

Stel een vraag