Werkwijze
Het traject Begeleiden van een creatief proces bij kinderen en jongeren onder leiding van Daniëlle Bouwmeester resulteert in vijf unieke tutorials waarin de makers leerlingen meenemen in een creatief proces in de disciplines film, spoken word, rap, street art en grafisch vormgeven. De makers laten zien hoe hún creatieve proces werkt. Welke keuzes maken zij in hun artistieke proces? Waar vinden ze inspiratie? Ze geven de kijker opdrachten om zelf een creatief proces op te starten. Opdrachten in kijken naar kunst op straat, kijken welke associaties je krijgt als je bepaalde beelden achter elkaar zet of hoe je beeldelementen bijvoorbeeld met elkaar kunt combineren.
Resultaat
Leerlingen gaan aan de slag met de opdrachten uit de tutorial die kunnen resulteren in een gedicht, een stukje film, een rap, een schets voor een kunstwerk op straat of voor een cover van een cd-hoes. De tutorials zijn even uniek als de uitkomsten ervan. Waar de meeste tutorials zich richten op vaardigheden gaan deze tutorials ook in op het waarom van het maken van kunst. Wat wil ik vertellen en hoe ga ik dit vertellen met de technische vaardigheden van een specifieke kunstdiscipline? De tutorials zijn geschikt om in de klas of in de vrije tijd zonder begeleiding te volgen. Ze nemen de leerlingen mee in een creatief proces, maar laten ook zien hoe je als maker jezelf en je eigen werk presenteert. Dit sluit aan bij de huidige Instagram-, YouTube- en TikTok-generatie.
5 Tutorials
Vijf kunstenaars laten zien hoe hun creatieve proces werkt. Welke keuzes maken zij in hun artistieke proces? Waar vinden zij inspiratie? Met opdrachten voor de kijker om zelf een creatief proces op te starten.