In gesprek met VO cultuurcoördinator Mariska 

“Het mag meer gaan bruisen voor de leerlingen” vertelt cultuurcoördinator Mariska Vos. Vorig schooljaar was ze een van de deelnemers aan de eerste training Cultuurcoördinator VO van Cultuur Oost. Ze neemt ons graag mee in hoe zij de rol van cultuurcoördinator voor zichzelf ziet en hoe ze die verder wil gaan oppakken in de komende jaren.

Mariska Vos-cultuurcoordinator-VO foto Guido vmbo Amersfoort

Mariska Vos (foto: Guido vmbo, Amersfoort)

Mariska werkt nu 5 jaar op Guido vmbo in Amersfoort en geeft Beeldende Vorming aan klas 1 en 2 en geeft het vak Kunstvakken inclusief CKV aan derde klas basis- en kaderleerlingen. Dat laatste vak mag van Mariska een andere naam krijgen: “Het is een hele mond vol en klinkt vaak zo verheven voor de leerlingen. Wij proberen het bij de start van de lessen meteen dichterbij te brengen: kijk eens naar je eigen schoenen, dat ene gebouw buiten of dit groepje mensen, dat hoort ook bij kunst en cultuur”.

In 2016 startte Mariska na een carrière als illustrator aan de deeltijdopleiding tot docent Beeldende Vorming aan ArtEZ. “Na mijn afstuderen in 2020 merkte ik dat ik me ging afvragen welke plek kunst, cultuur en creativiteit binnen de school krijgt. Hoe krijg ik zicht op wat er al gebeurt en hoe kan ik daarin zelf een rol gaan spelen? Binnen Guido vmbo wordt veel tijd en ruimte vrijgemaakt voor kunst- en cultuuronderwijs, maar dat wat er gebeurt is nog niet in kaart gebracht en wordt op die manier dus ook nog niet geborgd.

Als startende docent kreeg ik de verantwoordelijkheid over de CJP portefeuille. Ineens heb je een potje geld tot je beschikking en maak je keuzes over waar dat budget aan uitgegeven wordt. Hoe kan ik dat op een goede manier aanpakken? Hoe betrek ik mijn andere collega’s? Hoe kunnen zij binnen hun vak bijvoorbeeld een bezoek brengen aan een museum of naar een voorstelling. Wat een brei aan mogelijkheden… of is dit juist een prachtige kans? Dit in combinatie met mijn leergierigheid heeft gemaakt dat ik ben gaan zoeken naar een cursus of opleiding die me op weg kon helpen en zo kwam ik terecht bij de training Cultuurcoördinator voortgezet onderwijs.

Aangezien de cursus in Utrecht vol zat, kon ze zich aanmelden voor de cursus van Cultuur Oost. “Ik kijk heel positief terug op de training. Er komen veel interessante aspecten van cultuureducatie aan bod. Zo vond ik de introductie in Art Based Learning en Visual Thinking Strategies heel interessant. Ik herinner me nog goed dat trainer Jillis Verbeek tijdens een bijeenkomst vertelde over het inzetten van co-creatie binnen het onderwijs. Dit heb ik direct mee kunnen nemen in mijn eigen lessen. Niet dat mijn lessen altijd soepel verlopen, maar ik ben wel meer vanuit de leerlingen gaan denken. Wat is jouw wereld en hoe kan ik jou laten groeien? Ik probeer nu meer te zoeken naar wat de leerling wil en hoe we samen tot iets kunnen komen.

Wanneer bijvoorbeeld de docent Nederlands aandacht besteedt aan stripverhalen kun je daar als docent Kunstvakken op aanhaken.

Door de training heb ik een beter beeld gekregen van hoe de hazen lopen en langs welke lijntjes ik kan bewegen. Ook heb ik ontdekt wie buiten de school mij verder kunnen helpen. Zo zijn er natuurlijk de cultuuraanbieders, maar weet ik nu ook beter wat cultuurpunt NEOS in Amersfoort voor ons kan betekenen.

De periode van de training is te kort om een hele verandering op gang te brengen binnen mijn school. Voor die verandering heb ik meer mensen nodig en dat kan simpelweg niet van één kant, maar dat hoeft ook niet. Dit schooljaar wil ik in kaart brengen wat mijn collega’s nu al doen op het gebied van kunst en cultuur tijdens hun lessen. Wanneer bijvoorbeeld de docent Nederlands aandacht besteedt aan stripverhalen kun je daar als docent Kunstvakken op aanhaken. Dit totaalbeeld wil ik graag teruggeven aan het team en met hen in gesprek gaan over waar we naartoe willen. Op die manier gaat het lijken op een vliegwiel dat steeds harder gaat draaien, omdat iedereen enthousiast wordt.

Door die lijn aan te brengen in het kunst- en cultuuronderwijs hoop ik dat het voor de leerlingen meer gaat bruisen. Dat ze meer de ruimte krijgen op school om te spelen, te ontdekken en te verwonderen.

In januari 2023 start een nieuwe training Cultuurcoördinator voortgezet onderwijs. Volgens Marika kan het een docent het volgende bieden: “De training geeft een docent meer professionaliteit en stevigheid in de rol van cultuurcoördinator. Van de schoolleiding heb ik het vertrouwen en de ruimte gekregen, dat zie ik daarbij wel als een belangrijke voorwaarde. Als iedere school een cultuurcoördinator aan zou stellen zou dat de kwaliteit van het kunst- en cultuuronderwijs echt ten goede komen. Het zorgt voor zowel verdieping als verbreding.

Wil jij net als Mariska dat kunst en cultuur(onderwijs) meer structureel gaat bruisen op school? Meld je dan nu aan voor de training Cultuurcoördinator voortgezet onderwijs en verzamel de kennis en ervaring om daarmee aan de slag te gaan!

Topics

Onderwijs Scholing Voortgezet onderwijs
Marjon Buning

Contact

Marjon Buning

Samen werken aan goede cultuureducatie voor iedere jongere in Gelderland! Daar zet ik me als adviseur voor het VO en het MBO graag voor in.

Stel een vraag