Inspiratiebijeenkomst Cultuureducatie voor EMB/OZG leerlingen

Veel leerkrachten vinden het lastig om vanuit kunst en cultuur met EMB/OZG leerlingen te werken. Deze bijzondere doelgroep vraagt van leerkrachten om specifieke vaardigheden. Hoe communiceer je met deze leerlingen vanuit dans en theater? Hoe kom je met hen tot beleving en tot leren? In workshops dans en theater delen professionals hun ervaringen gericht op deze doelgroep. Tevens is er een plenair programma met sprekers die je op weg helpen en inspireren.

DSC2201

De Belevenis is een belevingswereld voor mensen met een meervoudige handicap, diep dementerenden en ernstig zieke kinderen.

Het doel van deze bijeenkomst:
Deelnemers maken kennis met cultuureducatie mogelijkheden dans/bewegen en theater voor EMB/OZG leerlingen in het speciaal onderwijs.

Voor wie is deze bijeenkomst geschikt:
Geïnteresseerde (vak)docenten, zorgondersteuners, mentoren, klassenassistenten werkzaam in speciaal onderwijs (cluster 3), culturele organisaties en betrokkenen bij deze doelgroep zoals ouderraden, ICC’ers, directie/bestuursleden. Studenten HAN, ArtEZ en creatieve therapie.

EMB staat voor Ernstig Meervoudige Beperking
OZG staat voor Onderwijs Zorg Groep

WORKSHOPS  (max 10 deelnemers per workshop)

1 Kunst, Cultuur en Bewegen loont, juist ook voor EMB leerlingen!
door Ariëtta Pijpker en Nico Teunissen van De Onderwijsspecialisten
Op basis van de LACCS methodiek wordt uitgelegd hoe muziek, bewegen en werken met verschillende materialen helpt om EMB leerlingen te volgen, te helpen en plezier te laten beleven. Ariëtta Pijpker en Nico Teunissen nemen je mee in de wereld van de EMB leerlingen. Waarbij kunst- en cultuuractiviteiten in combinatie met bewegingsactiviteiten, geboden op het nieuw niveau van deze leerlingen, grote meerwaarde biedt. Je leert dat je veel activiteiten kunt inzetten, ook als je niet bent opgeleid als kunst- of vakdocent.

2 Theater van de zintuigen
door Elco van Alphen van De lachende zon
Theater is verbeelding, je verplaatsen in de leefwereld van een ander. Dat kan alleen als je goed kijkt naar de ander, wat zeggen fysieke uitingen? In ieder geval veel meer dan taal. Geluid, geur, smaak, aanraken, kijken en sfeer vormen een wereld vol ervaringen en emoties die ingezet kunnen worden om de ander te laten genieten en met elkaar te communiceren. Door improvisatie-oefeningen ervaar je zelf hoe non-verbale communicatie werkt. Je leert te volgen, mee te gaan in de leefwereld en de lievelingsactiviteiten van jouw leerling. Langzaamaan komt het initiatief bij jou te liggen zodat een eerste idee ontstaat om van improvisatie naar een voorstelling te komen.

3 Theaterles in een Speciaal jasje
door Rob van Leeuwen, groepsleerkracht, icc er en theaterdocent Rafaelschool ZML-SO Utrecht
In deze workshop krijg je theatrale handvatten om drama, muziek en dans te combineren in je eigen groep leerlingen. Je leert theaterles geven met prentenboeken, handpoppen, liedjes, muziekinstrumenten en dans. Met één prentenboek kun je een reeks van theaterlessen geven met verschillende theaterwerkvormen. Aan het einde van deze workshop heb je geleerd dat theaterles geven eenvoudiger en makkelijker is dan je van te voren misschien denkt.

4 Voetstappen in de onzichtbare wereld
door Isis Geurts van Stichting Dans Plus
In iedere danssetting is het belangrijk om een veilige leeromgeving te creëren en te communiceren op een manier die aansluit bij de doelgroep. Dans wordt vaak gezien als een universele taal die iedereen kan spreken en begrijpen. Toch vindt communicatie niet uitsluitend plaats via lichamelijke interactie. Verbale communicatie, zoals beeldspraak of beeldtaal, is belangrijk om leerstof te vertalen tot iets dat (EMD/OZG) leerlingen begrijpen. Daarom gaan we in deze dansworkshop de term communicatie verder onderzoeken. De deelnemers worden door middel van speelse dansoefeningen en opdrachten begeleid in het herkennen en reageren op elkaars (fysieke) signalen. In hoeverre ben jij je bewust van je eigen lichaamstaal, en die van je buurman of buurvrouw? Deze dansworkshop is open voor iedereen, met en zonder danservaring. Neem ook pen en papier mee.

PRESENTATIES

Kennismaken met de Belevenis
door Jessy Mol en/of Stephan Wieland van Stichting de Belevenis
De Belevenis is een belevingswereld voor mensen met een meervoudige handicap, diep dementerenden en ernstig zieke kinderen. Niet hun beperkingen, maar hun mogelijkheden staan centraal bij deze unieke Belevenis; waar alles mag en niets moet. Samen genieten, ervaringen opdoen, leren en elkaar inspireren. De inrichting van de Belevenis – de attracties, de decors, muziek, geluiden, licht- en video-effecten, het spelmateriaal en de activiteiten – zijn gericht op zintuiglijke stimulering. Het aanbieden van prikkels om de deelnemer bewust te maken van de omgeving, hem of haar uit te dagen daar iets mee te doen en contact te maken met een ander en die omgeving.

Special Heroes: bewegen en bewogen worden
door Niek Thomassen van Special Heroes
Special Heroes geeft een flitspresentatie over de publicatie: Bewegen en bewogen worden, waarin vakdocenten bewegingsonderwijs, trainers van verenigingen, combinatiefunctionarissen en bewegingsagogen praktische handvatten vinden om juist ook mensen met een ernstige meervoudige beperking structureel in beweging te brengen en te houden.

Bewust Bewegen Beleven op ASVZ
door Joop Oonk en/of Daan Bosch van Misiconi Dance Company
Lex Eikenaar en Marjolein Kleij van ASVZ Rotterdam zijn op zoek naar culturele interventies voor groepen bewoners met een meervoudige beperking. Ze doen dit samen met kunstenaars Joop Oonk en Daan Bosch van Misiconi Dance Company. Ze denken dat dans en bewegingstheater deze groep bewoners kan ondersteunen in hun dagritme, alertheid, eigen regie, bewegen, ontmoeten in de ruimste zin van het woord. Daarnaast willen zij de verzorgers nieuwe manieren laten ontdekken om met deze bewoners contact te maken.

Theater begint bij jezelf!
door Marianne Dom van ’t Spijker van Onderwijscentrum Het Roessingh
De voorstelling De Kleine Berenjacht van Theater Sonnevanck is op maat gemaakt voor het speciaal onderwijs aan ZML/EMB leerlingen. De educatiemedewerker van Sonnevanck en de cultuurcoördinator van Onderwijscentrum Het Roessingh gingen hiervoor op zoek naar de essentie van theater in het algemeen en voor EMB leerlingen in het bijzonder. De artistiek leider van Sonnevanck nam de elementen mee in het maakproces om een waardevolle theaterbeleving voor deze specifieke doelgroep te creëren, waarin zij de kracht van theater kunnen ervaren.

Topics

Onderwijs Scholing
Marian Meeuwsen

Door

Marian Meeuwsen

Scholen in het speciaal onderwijs kunnen bij mij terecht als ze vragen hebben over het verankeren van cultuur in hun beleid.

Stel een vraag