Het debat werd vervolgens gevoerd aan de hand van vier stellingen op basis van de 4 pijlers van Cultuur Oost:
Cultuureducatie:
Gelderse basisscholen moeten evenveel tijd besteden aan cultuureducatie als aan geschiedenis en aardrijkskunde
Het publiek laat overduidelijk weten het hiermee eens te zijn. Onder de debaters heerst verdeling. Bij de een heeft het de voorkeur om kunst en cultuur te integreren in de overige vakken om het zo te verduurzamen. De ander gruwelt van overheidsbemoeienis met inhoud van de lessen op school. Kunst en cultuur meer als middel op scholen inzetten krijgt bijval van velen. Maar natuurlijk ook als doel, met een professioneel kunstenaar in de klas. En extra aandacht voor cultuureducatie binnen het Pabo onderwijs krijgt veel goedkeuring.
Cultuurparticipatie:
Budget voor cultuur moet alleen besteed worden aan geregistreerde amateurkunst verenigingen
Het publiek is het hiermee grotendeels oneens. Bij de debaters heerst ook vooral overeenstemming. Publiek geld dient zoveel mogelijk gespreid verdeeld te worden. Het gaat om drive en kwaliteit, niet om een registratie. Zet geen slot op cultuur en laat voldoende ruimte aan nieuwe initiatieven. Van breedtekunst naar topkunst. Toewijzing enkel aan erkende organisaties krijgt erg weinig bijval.