Leerdoelen en werkvormen
Dit scholingsprogramma geeft veel ruimte voor jouw leervraag. Tegelijkertijd bieden we een aantal thema’s aan waarvan we weten dat ze spelen bij veel kunstvakdocenten in de praktijk:
- De complexe lessituatie: wat als het niet gaat zoals je denkt dat het zal gaan.
- Vakoverstijgend werken
- Interculturele sensitiviteit (omgaan met diversiteit)
Aangezien jouw leervraag centraal staat kunnen er ook andere thema’s voorbij komen. Zo hebben we het afgelopen traject veel gepraat over de relatie tussen de kunstvakdocent en de groepsleerkracht. Elke bijeenkomst is er tijd voor professionele intervisie. Het idee is dat ieder van de cursisten ruim ervaring meebrengt en dat de groep daarom heel veel kennis en inzicht heeft. Door verschillende vormen van intervisie kunnen deze inzichten gedeeld worden met elkaar. Naast deze ‘tijd voor het gesprek’, zal er elke bijeenkomst een gastdocent zijn of andere inspirerende inhoud. Van belang is dat je je realiseert dat we een leergemeenschap zijn: de cursus wordt zo inspirerend als je hem zelf maakt.
Bijeenkomst 1: Jouw leervraag in beeld & delen van je tofste opdracht.
Bijeenkomst 2: De complexe lessituatie: wat als het niet gaat zoals je wilt?
- Wie ben je als kunstdocent, en hoe handel jij in complexe lessituatie? Leren van en met elkaar
- Bouwen met de vragenlijst interactief lerarengedrag (VIL)
- Starten met professionele intervisie: Oordeelloos vragen stellen, luisteren, en herkennen wanneer je interpreteert
Bijeenkomst 3: De gastdocenten te gast
Verschillende specialisten in het werken in complexe leersituaties komen langs en delen hun info. Ook de cursisten zelf delen hun ideeën en materialen. Veel ruimte voor gesprek en intervisie.
Bijeenkomst 4: Vakintegratie en – overstijging
Met de inspiratie van een gastdocent gaan we zelf aan de slag met het ontwerpen van werkvormen waarin ons kunstvak geïntegreerd wordt met een ander vak zonder zijn eigen waarde te verliezen.
Bijeenkomst 5: Tijdens de laatste bijeenkomst kijken we terug en vooruit. Wat nemen we mee van deze cursus? Hoe gaan we het werkveld verder vernieuwen en verfrissen? Welke vragen blijven er liggen?