Onderwijs

Art Based Learning Primair Onderwijs

Hoe kun je leerlingen naar kunst laten kijken en hen daar tegelijkertijd persoonlijk bij betrekken? Hoe geef je leerlingen het lef om een diepe duik in een kunstwerk te nemen en daarmee hun eigen fantasie en creativiteit aan te boren? Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen leren van kunst, in plaats van over kunst? Meld je dan aan voor de tweedaagse training Art Based Learning, ontwikkeld door dr. Jeroen Lutters, lector aan ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten.

In samenwerking met ArtEZ biedt Cultuur Oost een inspirerende training aan over Art Based Learning. In een mix van fysieke bijeenkomsten en e-learning verdiep je je in de grondslagen van deze methodiek: je leert over het ervaren van kunst en hoe je Art Based Learning in jouw werkpraktijk kunt toepassen.

Art Based Learning – Klaas Gubbels – Cultuurcollege

Trainingsprogramma

Aan de hand van vier overzichtelijke stappen krijg je in deze training praktische handvatten aangereikt om leerlingen een aantal keer intensief naar één kunstwerk te laten kijken. Je leert hoe je leerlingen kunt uitdagen om in de wereld van het kunstwerk te stappen en zo hun verbeeldingswereld te verbreden en te verdiepen. Met deze methode stimuleer je leerlingen om kunst te verbinden aan hun eigen beelden, vragen, dromen en herinneringen. Vanuit die ervaring kun je als docent een creatieve vervolgopdracht geven, inzetbaar in diverse kunstdisciplines. Als je de opgedane kennis uit de training toepast in je lessen zullen de resultaten van je leerlingen krachtiger, persoonlijker en authentieker worden.

Het programma van de training Art Based Learning bestaat uit twee trainingsdagen, die plaatsvinden op inspirerende locaties. Tijdens de eerste trainingsdag doorloop je de vier stappen van de methodiek Art Based Learning en verdiep je je in de grondslagen van de methode. Tijdens de tweede trainingsdag kijk je terug op je eigen proces en leer je deze methodiek toe te passen in je eigen praktijk. Tijdens de fysieke bijeenkomsten is ruimte voor casuïstiekbespreking, praktijkoefeningen en uiteraard intervisie.

  • Bijeenkomst 1 –  inclusief lunch
  • Bijeenkomst 2 – inclusief lunch, afsluiting met uitreiking van de certificaten.

Het trainingsprogramma bestaat uit een mix van online en fysiek leren. Naast de twee bijeenkomsten doorloop je thuis een proces van e-learning. De e-learning bestaat uit vier theorie- en vier praktijkvideo’s. Na je inschrijving en betaling krijg je direct toegang tot deze e-learning. Je krijgt per mail een gebruikersnaam en wachtwoord. Inloggen in de e-learningomgeving kan hier.

Art Based Learning – cursusprogrammma – Cultuurcollege

Voor wie?

  • Art Based Learning als methode voor het ervaren van kunst voor iedereen die werkzaam is op het gebied van (kunst- en cultuur-)educatie, welzijnswerk, coaching etc.
  • Art Based Learning als aanjager van creatieve processen, artistiek onderzoek en persoonlijke groei in onderwijs, informele kunsteducatie, naschoolse opvang, jongeren- en ouderenwerk, persoonlijke coaching etc.
  • Art Based Learning als verbindende en verdiepende factor tijdens museumexcursies, werkweken, kunstreizen, studiedagen, participatieprojecten, coachingstrajecten, teambuilding etc.

 

Ben je werkzaam in het onderwijs? Deze training is geaccrediteerd via Register Leraar met 20 Registeruren. Na afloop van de training ontvangt iedere deelnemer een certificaat met de code voor Register Leraar.

Leerdoelen

Na het doorlopen van de Art Based Learning-methode ben jij als deelnemer in staat om:

  • de vier stappen van Art Based Learning op effectieve wijze in de partijk te brengen met een groep leerlingen, bezoekers of cliënten.
  • de methodiek in te passen in je eigen (les-)praktijk.
  • de methodiek toe te passen voor diverse doeleinden zoals creativiteitsontwikkeling, artistiek onderzoek, kunstbeschouwing en persoonsvorming.
Art Based Learning – leerdoelen – Cultuurcollege

Over de trainers

 

De theorie: niemand kan beter over de methode Art Based Learning vertellen dan dr. Jeroen Lutters, lector Kunst- en Cultuureducatie bij ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten. Hij is de grondlegger en bedenker van de ABL-methodiek. Hij neemt kunst als kennisbron voor existentiële vragen. Deze kunst kan bestaan uit schilderijen, beelden, maar ook boeken, films of andere kunstuitingen. In vier theoretisch en filosofisch ingestoken video’s neemt hij je mee in zijn gedachtegang over kunst- en cultuureducatie anno nu. Uiteraard legt hij de vier stappen van Art Based Learning uit vanuit een persoonlijke insteek.

De praktijk: Famke Sinninghe Damsté, hoofd Art Based Learning Centre van ArtEZ, combineert al 20 jaar een onderwijspraktijk met een maakpraktijk in de kunsteducatie en de kunsten. Na haar studies Zang Lichte Muziek en Nederlands begon ze te werken als redacteur in de wereld van de radio, met als hoogtepunt haar VPRO-serie ‘I could write a book’, over Nederlandse schrijvers en jazz. In 2011 richtte ze Maanstrand op, onder welke vlag ze CD’s, boeken en kunsteducatieve projecten produceert. In 2017 behaalde zij de master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daar deed ze onderzoek naar de relatie tussen kunstonderwijs en Bildung, wat haar in contact bracht met de Art Based Learning-methode van Jeroen Lutters en Janeke Wienk. 

Art Based Learning laat je even stilstaan bij de drukte van alledag en naar binnen kijken. Het is inspirerend om ervaringen met vakgenoten te kunnen delen en ideeën op te doen voor toepassingen in het onderwijs en museumeducatie. Cursist, januari 2018
Twee keer 15 minuten kijken? Dat doen ze nooit! Maar ze deden het! En op de afgesproken tijd was ik de enige die terug was, de leerlingen waren nog bezig! Rob Menting (schoolleider), november 2017
Art Based Learning opent deuren naar ruimtes die je verrassen, verbazen, verwarmen en nog zoveel meer! Cursist, maart 2018

Inschrijven

Wil je je inschrijven? Meld je dan aan via onderstaande knop. Bij vragen mail je naar info@cultuurcollege.nl.

Direct inschrijven

Topics

Onderwijs
Jolanda Kosman

Contact

Jolanda Kosman

Ik werk achter de schermen van het CultuurCollege. Eigenlijk doe ik alles wat met het scholingsaanbod te maken heeft: ik organiseer, communiceer, werf, plan en administreer.

Stel een vraag