Trainingsprogramma
Aan de hand van vier overzichtelijke stappen krijg je in deze training praktische handvatten aangereikt om leerlingen een aantal keer intensief naar één kunstwerk te laten kijken. Je leert hoe je leerlingen kunt uitdagen om in de wereld van het kunstwerk te stappen en zo hun verbeeldingswereld te verbreden en te verdiepen. Met deze methode stimuleer je leerlingen om kunst te verbinden aan hun eigen beelden, vragen, dromen en herinneringen. Vanuit die ervaring kun je als docent een creatieve vervolgopdracht geven, inzetbaar in diverse kunstdisciplines. Als je de opgedane kennis uit de training toepast in je lessen zullen de resultaten van je leerlingen krachtiger, persoonlijker en authentieker worden.
Het programma van de training Art Based Learning bestaat uit twee trainingsdagen, die plaatsvinden op inspirerende locaties. Tijdens de eerste trainingsdag doorloop je de vier stappen van de methodiek Art Based Learning en verdiep je je in de grondslagen van de methode. Tijdens de tweede trainingsdag kijk je terug op je eigen proces en leer je deze methodiek toe te passen in je eigen praktijk. Tijdens de fysieke bijeenkomsten is ruimte voor casuïstiekbespreking, praktijkoefeningen en uiteraard intervisie.
- Bijeenkomst 1 – inclusief lunch
- Bijeenkomst 2 – inclusief lunch, afsluiting met uitreiking van de certificaten.
Het trainingsprogramma bestaat uit een mix van online en fysiek leren. Naast de twee bijeenkomsten doorloop je thuis een proces van e-learning. De e-learning bestaat uit vier theorie- en vier praktijkvideo’s. Medio 3 weken voor aanvang van de training krijg je per mail een gebruikersnaam en wachtwoord toegesurd voor de e-learning. Inloggen in de e-learningomgeving kan hier.
Het handboek Art Based Learning van Jeroen Lutters wordt tijdens de eerste trainingsdag uitgereikt: