erfgoed, kunst en cultuur, onderwijs

Art Based Learning (editie Voortgezet Onderwijs)

Hoe kun je je leerlingen, bezoekers of cliënten op een persoonlijke manier kunst laten ervaren? Hoe zorg je ervoor dat ze leren van kunst in plaats van over kunst? Mogelijk heb je zelf behoefte aan creatieve verdieping en verbreding. Werk je als educatief medewerker bij een culturele instelling, pedagogisch medewerker, coach of activiteitenbegeleider? Of werk je als CKV-docent of cultuurcoördinator? Meld je dan aan voor de tweedaagse training Art Based Learning, ontwikkeld door dr. Jeroen Lutters, lector aan ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten.

In samenwerking met ArtEZ biedt Cultuur Oost een inspirerende training aan over Art Based Learning. In een mix van fysieke bijeenkomsten en e-learning verdiep je je in de grondslagen van deze methodiek: je leert over het ervaren van kunst en hoe je Art Based Learning in jouw werkpraktijk kunt toepassen.

Art Based Learning – cursusinformatie – Cultuurcollege

Trainingsprogramma

Het programma van de training Art Based Learning bestaat uit twee trainingsdagen, die plaatsvinden op inspirerende locaties. Tijdens de eerste trainingsdag doorloop je de vier stappen van de methodiek Art Based Learning en verdiep je je in de grondslagen van de methode. Tijdens de tweede trainingsdag kijk je terug op je eigen proces en leer je deze methodiek toe te passen in je eigen praktijk. Tijdens de fysieke bijeenkomsten is ruimte voor casuïstiekbespreking, praktijkoefeningen en uiteraard intervisie.

  • Bijeenkomst 1 –  inclusief lunch
  • Bijeenkomst 2 – inclusief lunch, afsluiting met uitreiking van de certificaten.

Het trainingsprogramma bestaat uit een mix van online en fysiek leren. Naast de twee bijeenkomsten doorloop je thuis een proces van e-learning. De e-learning bestaat uit vier theorie- en vier praktijkvideo’s. Na je inschrijving en betaling krijg je direct toegang tot deze e-learning. Je krijgt per mail een gebruikersnaam en wachtwoord. Inloggen in de e-learningomgeving kan hier.

Art Based Learning – cursusinformatie – Cultuurcollege

Hester Oerlemans, On the run II, 2014, 32 x 34 cm, tekening, tape, De Groen Fine Art Collection.

Voor wie?

  • Art Based Learning als methode voor het ervaren van kunst voor iedereen die werkzaam is op het gebied van (kunst- en cultuur-)educatie, welzijnswerk, coaching etc.
  • Art Based Learning als aanjager van creatieve processen, artistiek onderzoek en persoonlijke groei in onderwijs, informele kunsteducatie, naschoolse opvang, jongeren- en ouderenwerk, persoonlijke coaching etc.
  • Art Based Learning als verbindende en verdiepende factor tijdens museumexcursies, werkweken, kunstreizen, studiedagen, participatieprojecten, coachingstrajecten, teambuilding etc.

 

Ben je werkzaam in het onderwijs? Deze training is geaccrediteerd via Register Leraar met 20 Registeruren. Na afloop van de training ontvangt iedere deelnemer een certificaat met de code voor Register Leraar.

Art Based Learning – Liesbeth Doornbosch – Cultuurcollege

Liesbeth Doornbosch: Zonder titel, 2008, diverse technieken, 29,7 x 44 cm, De Groen Fine Art Collection.

Leerdoelen

Na het doorlopen van de Art Based Learning-methode ben jij als deelnemer in staat om:

  • de vier stappen van Art Based Learning op effectieve wijze in de partijk te brengen met een groep leerlingen, bezoekers of cliënten,
  • de methodiek in te passen in je eigen (les-)praktijk,
  • de methodiek toe te passen voor diverse doeleinden zoals creativiteitsontwikkeling, artistiek onderzoek, kunstbeschouwing en persoonsvorming.

Over de trainers

De theorie: niemand kan beter over de methode Art Based Learning vertellen dan dr. Jeroen Lutters, lector Kunst- en Cultuureducatie bij ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten. Hij is de grondlegger en bedenker van de ABL-methodiek. Hij neemt kunst als kennisbron voor existentiële vragen. Deze kunst kan bestaan uit schilderijen, beelden, maar ook boeken, films of andere kunstuitingen. In vier theoretisch en filosofisch ingestoken video’s neemt hij je mee in zijn gedachtegang over de huidige status van kunst- en cultuureducatie. Uiteraard legt hij de vier stappen van Art Based Learning uit vanuit een persoonlijke insteek.

De praktijk: Famke Sinninghe Damsté, hoofd Art Based Learning Centre van ArtEZ, combineert al 20 jaar een onderwijspraktijk met een maakpraktijk in de kunsteducatie en de kunsten. Na haar studies Zang Lichte Muziek en Nederlands begon ze als redacteur in de wereld van de radio, met als hoogtepunt haar VPRO-serie ‘I could write a book’, over Nederlandse schrijvers en jazz. In 2011 richtte ze Maanstrand op, onder welke vlag ze cd’s, boeken en kunsteducatieve projecten produceert. In 2017 behaalde zij de master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daar deed ze onderzoek naar de relatie tussen kunstonderwijs en Bildung, wat haar in contact bracht met de Art Based Learning-methode van Jeroen Lutters en Janeke Wienk. 

Art Based Learning in de CKV-gids

De kern van het menszijn is misschien wel je creatieve zijn, en wat betekent dat letterlijk? Dat je iets kan scheppen, dat je iets nieuws kan maken, iets kan uitvinden dat alleen jij kan. Een mens die zich aangesproken voelt als mens, voelt zich aangesproken in zijn creativiteit. En andersom, als je aangesproken wordt in je creativiteit, word je aangesproken in je directe menszijn.

Hoe kan je een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van die creativiteit? Door een proces aan te gaan dat ik Art Based Learning heb genoemd en dat uit vier stappen bestaat. 

Eerst moet je bij jezelf kunnen komen: wie ben ik als subject op dit moment? Vervolgens maak je gebruik van alles om je heen en met name van kunstzinnige en culturele artefacten. Ga het gesprek ermee aan, kom in dialoog met kunstzinnige objecten. Waag daarna de sprong om werelden te betreden waar je nog nooit geweest bent, maak een reis door je eigen fantasie. Durf tenslotte hieraan conclusies te verbinden die niemand anders kan bedenken dan jijzelf, conclusies die volkomen uniek zijn. Dan ben je bezig met creatieve ontwikkeling. Waar je in andere dan de kunstvakken je rationele spier traint, zo zou je in de kunstvakken kunnen leren helemaal bij jezelf en authentiek te zijn.

Art Based Learning opent deuren naar ruimtes die je verrassen, verbazen, verwarmen en nog zoveel meer! Cursist, maart 2018
Art Based Learning laat je even stilstaan bij de drukte van alledag en naar binnen kijken. Het is inspirerend om ervaringen met vakgenoten te kunnen delen en ideeën op te doen voor toepassingen in het onderwijs en museumeducatie. Cursist, januari 2018
Twee keer 15 minuten kijken? Dat doen ze nooit! Maar ze deden het! En op de afgesproken tijd was ik de enige die terug was, de leerlingen waren nog bezig! Rob Menting (schoolleider), november 2017
Art Based Learning – Alphons ter Avest – Cultuurcollege

Alphons ter Avest: Vogelaar, dag en nacht, 1998, 91 x 123 cm, zeefdruk, fosforinkt, De Groen Fine Art Collection.

Inschrijven

Wil je meer informatie of wil je op de hoogte gehouden worden over de nieuwe data in 2020/2021? Mail naar Jolanda Kosman via jolandakosman@cultuurcollege.nl

Wil je je direct inschrijven, dat kan via onderstaande button!

Direct inschrijven

Topics

Erfgoed Kunst en Cultuur Onderwijs
Jolanda Kosman

Contact

Jolanda Kosman

Ik werk achter de schermen van het CultuurCollege. Eigenlijk doe ik alles wat met het scholingsaanbod te maken heeft: ik organiseer, communiceer, werf, plan en administreer.

Stel een vraag