Onderwijs

Art Based Learning 2: Artistiek Onderzoek

Deze training gaat verder waar de training Art Based Learning eindigde, bij het uiteindelijk doel van Art Based Learning: een creatieve daad stellen, vormgeven van creatieve ideeën. Dit vormgeven gaat hand in hand met artistiek onderzoek. Deze training zoomt daarom in op vijf van de twaalf aspecten van een artistiek denkproces, zoals geïdentificeerd door dr. Jeroen Lutters, lector Kunsteducatie van ArtEZ:

  • abductief denken (werken met vermoedens)
  • aleatorisch denken (werken met toeval)
  • allegorisch denken (werken met beelden)
  • associatief denken (werken met verbindingen)
  • affirmatief denken (werken met positieve bevestigingen).

In de training wordt gewerkt met het Handboek Art Based Learning van Jeroen Lutters, dat eind 2020 bij uitgeverij Coutinho verschijnt. 

Deze training kan altijd gevolgd worden, ook zonder dat je de training Art Based Learning hebt gedaan en ook als je geen (CKV-)docent bent. Wel wordt er in de training aandacht besteed aan de vernieuwingen in het CKV-examenprogramma sinds 2017-2018. In domein C: Verdieping wordt van leerlingen verwacht dat zij een ‘artistiek creatief proces onderzoeken’. Veel CKV-docenten zijn op zoek naar manieren om leerlingen bij deze kunstzinnige vorm van onderzoek te begeleiden. Maar wat houdt artistiek onderzoek nu precies in? In hoeverre verschilt het van klassiek-academisch onderzoek? Hoe verschilt artistiek onderzoek van het gebruikelijke onderzoek dat leerlingen doen ter voorbereiding van een maakopdracht in een kunstvak? 

Artistiek Onderzoek in CKV – Jan van der Veer – Cultuurcollege

Jan van der Veer: no. 3 uit de serie being in the world, means being in limbo, 33 x 34 cm, acryl, bladgoud op paneel. arsprodomo.nl

Trainingsprogramma

In de training Artistiek Onderzoek leer je hoe jij zelf en hoe je met (CKV)-leerlingen een artistiek onderzoek kunt opzetten. De focus ligt daarbij op het stimuleren van de 21e-eeuwse vaardigheid ‘creatief denken’. Daarnaast leer je over het uitvoeren van onderzoek dat gebaseerd is op analyse, praktijk en reflectie en hoe dit soort onderzoek kan bijdragen aan verdieping en persoonsvorming.

Als huiswerkopdracht ontwerp en verricht je zelf een artistiek onderzoek. Tijdens de tweede trainingsdag bespreken we samen de resultaten van dit onderzoek en kijken we hoe het geleerde toegepast kan worden in de eigen (kunsteducatieve) praktijk.

Het programma vindt plaats in een creatieve werkplaats. Tijdens de fysieke bijeenkomsten is ruimte voor casuïstiekbespreking, praktijkoefeningen en uiteraard intervisie.

Artistiek Onderzoek in CKV – Karl Heinz Stockhausen – Cultuurcollege

‘superformule’ uit de partituur van de opera Licht van Karl Heinz Stockhausen -1977

Voor wie?

  • Geïnteresseerden in een vervolg op de training Art Based Learning
  • CKV-/Kunstvakdocenten in alle disciplines 
  • Educatief medewerkers in culturele instellingen
  • Opleiders aan opleidingen voor kunsteducatie

 

Artistiek Onderzoek in CKV – Kris Verdonck – Cultuurcollege

Kris Verdonck/a two dogs company/ick amsterdam. something (out of nothing)

Leerdoelen

  • theoretische achtergronden van creatief denken
  • artistiek onderzoek toepassen in de eigen (les-)praktijk
  • artistiek onderzoek evalueren en beoordelen

Over de trainers

De theorie: niemand kan beter over de methode Art Based Learning vertellen dan dr. Jeroen Lutters, lector Kunst- en Cultuureducatie bij ArtEZ hogeschool voor de kunsten. Hij is de grondlegger en bedenker van de ABL-methodiek. Hij neemt kunst als kennisbron voor existentiële vragen. Deze kunst kan bestaan uit schilderijen, beelden, maar ook boeken, films of andere kunstuitingen. In vier theoretisch en filosofisch ingestoken video’s neemt hij je mee in zijn gedachtegang over kunst- en cultuureducatie anno nu. Uiteraard legt hij de vier stappen van Art Based Learning uit vanuit een persoonlijke insteek.

De praktijk: Famke Sinninghe Damsté, hoofd Art Based Learning Centre van ArtEZ, combineert al 20 jaar een onderwijspraktijk met een maakpraktijk in de kunsteducatie en de kunsten. Na haar studies Zang Lichte Muziek en Nederlands begon ze te werken als redacteur in de wereld van de radio, met als hoogtepunt haar VPRO-serie ‘I could write a book’, over Nederlandse schrijvers en jazz. In 2011 richtte ze Maanstrand op, onder welke vlag ze CD’s, boeken en kunsteducatieve projecten produceert. In 2017 behaalde zij de master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daar deed ze onderzoek naar de relatie tussen kunstonderwijs en Bildung, wat haar in contact bracht met de Art Based Learning-methode van Jeroen Lutters en Janeke Wienk. 

Inschrijven?

Wil je deelnemen aan een bovenstaande training? Schrijf je dan in via onderstaande knop. Bij vragen mail je naar info@cultuurcollege.nl.

 

Topics

Onderwijs
Jolanda Kosman

Contact

Jolanda Kosman

Ik werk achter de schermen van het CultuurCollege. Eigenlijk doe ik alles wat met het scholingsaanbod te maken heeft: ik organiseer, communiceer, werf, plan en administreer.

Stel een vraag