Voortgezet onderwijs

Cultuurcoördinator voortgezet onderwijs 

Als cultuurcoördinator in het voortgezet onderwijs ben jij de spil voor goed cultuuronderwijs op jouw school. Met een hart voor leerlingen, kunst, erfgoed en media houd jij het overzicht over de inhoudelijke, relationele en operationele kwaliteit van het cultuuronderwijs.

photo-5325931

Til het cultuuronderwijs op jouw school naar een hoger plan.

Voortgezet onderwijsscholen beschikken vaak al over een (kunstvak)docent met passie voor kunst en cultuur die de rol van coördinator vervult. Zij zijn het aanspreekpunt voor de financiële, inhoudelijke en/of praktische organisatie van cultuuronderwijs.
De borging van deze taak is doorgaans niet officieel vastgelegd en erkend. Ze zijn hier meestal niet voor opgeleid en moeten vaak zelf het wiel uitvinden. Deze docenten geven aan dat zij niet altijd de juiste positie en achtergrond hebben om een gedegen en breed gedragen bijdrage te leveren aan het kwalitatieve cultuurbeleid van de school.
Kortom: er is behoefte aan kennis en vaardigheden rondom: 
 

  • het ontwikkelen van cultuurbeleid 
  • het opzetten en onderhouden van relevante netwerken 
  • het ontwikkelen en uitvoeren van doorlopende leerlijnen 
  • het creëren van draagvlak binnen de school en in de directe omgeving.
     

Inhoud van de training

Tijdens deze training werk je vanuit je eigen leervraag en werksituatie aan:  

  • het vergroten van je kennis over trends en ontwikkelingen in cultuureducatie; 
  • het verhogen van eigenaarschap en betrokkenheid bij collega’s, teams en directie; 
  • het vergroten van je netwerk en inzicht krijgen op de mogelijkheden en expertise van culturele instellingen; 
  • hoe je als cultuurcoördinator bij kan dragen aan de randvoorwaarden zoals geld, tijd en middelen; 
  • het uitwisselen van ervaringen met andere deelnemers van de training; 
  • jouw persoonlijke ontwikkeling als cultuurcoördinator; 
  • het ontwikkelen van een beleidsplan of ander beroepsproduct voor je eigen school of culturele instelling.  

Na succesvolle afronding van de training ontvang je het certificaat cultuurcoördinator voortgezet onderwijs van het LKCA.
 

Opbouw van de training

De training is opgebouwd uit vier fases:

Fase 1. Oriënteren: hoe ziet de huidige werkpraktijk eruit? Waar kun jij als cultuurcoördinator het verschil maken? 
Fase 2. Onderzoeken: welke mogelijkheden heb je om de kwaliteit te verhogen, welke kennis en vaardigheden heb je nodig om een effectieve interventie te doen? 
Fase 3. Uitvoeren: hoe ga je je plannen uitvoeren en welk effect heeft dit op je plannen in de praktijk? 
Fase 4. Evalueren: welke inzichten heb je opgedaan in je persoonlijke ontwikkeling en welke volgende stap wil jij gaan zetten? De training wordt afgerond met het formuleren van individuele vervolgstappen die je wilt nemen. 

Studiebelasting

De training vraagt ongeveer 40 uur aan inzet (50% bijeenkomsten – 50% zelfstudie, huiswerk en onderzoek). Waarvan minimaal 20 contacturen. De contacturen zullen zowel fysiek als online aangeboden worden.

Certificering

Na succesvolle afronding van de training ontvangen de deelnemers van LKCA het certificaat Cultuurcoördinator VO.

Aanmelden

Wil je deelnemen aan de training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs, wil je meer informatie of wil je op de hoogte gehouden worden over de nieuwe data? Mail naar Jolanda Kosman.

AANMELDEN

Icc-VO-2022a

Deelnemers van de training gingen op 12 januari aan de slag in het lichtlab van Makers on the Move. Deze creatieve sessie vormt het uitgangspunt voor de komende 6 bijeenkomsten.

Online expertmeetings

Naast onze 7 trainingsdagen zijn er ook landelijke online expertmeetings.  We gaan ervanuit dat iedere deelnemer minstens 2x aansluit bij een van deze online sessies. Deze sessies starten om 19:30 uur en ronden af om 21:00 uur. De hosting van de meetings wordt gedaan via het LCKA. De linkjes voor deze sessies ontvang je een week vooraanvang van een sessie.

  1. dinsdag  7 februari – Verandermanagement (door Kunstloc Brabant)
  2. dinsdag 14 februari – Ontwikkelingen en Trends in Cultuuronderwijs (door LKCA)
  3. donderdag 16 februari – Vragenlijst EVI voor het VO (door K&C)
  4. dinsdag 7 maart – Van idee naar plan (door Mocca)
  5. donderdag  9 maart – Samenwerken door middel van co-creatie (door Cultuur Oost)

Topics

Scholing Voortgezet onderwijs
Marjon Buning

Contact

Marjon Buning

Samen werken aan goede cultuureducatie voor iedere jongere in Gelderland! Daar zet ik me als adviseur voor het VO en het MBO graag voor in.

Stel een vraag