Leerdoelen
Deze training is gericht op het borgen van de leerlijn Erfgoed in het curriculum. Dat gebeurt op verschillende niveaus:
Verticale borging:
- borging van de oplopende en doorlopende leerlijn Erfgoed in het curriculum: het (lokale) erfgoed krijgt een vaste plek voor de groepen 1 tot en met 8
- formuleren einddoel van de leerlijn Erfgoed, en tussendoelen per bouw of leerjaar
- per jaar is er een vast erfgoedonderdeel gepland
Horizontale borging:
- dit onderdeel zodanig inzetten in het curriculum dat het aansluit bij het thema en/of leergebied van dat moment
- leerlijn erfgoed krijgt vaste plek in jaarplan en strategisch jaarplan van de school
Daarnaast komt in de training het creëren van draagvlak voor erfgoed aan bod. Doel van de training is dat de leerlijn Erfgoed gedragen wordt op diverse niveaus: van bestuur, directie, ICC-er, leerkracht tot leerling. Zo ontstaat meer steun voor de ICC-er en meer draagvlak binnen het team.
Tot slot is de training gericht op plannen. Het doel van de training is het creëren van een vaste plek voor erfgoed in het strategisch jaarplan van de school. Bij het plannen van een jaarlijks erfgoedonderdeel wordt ook gekeken naar aanluisting bij thema’s en vakken waar de school mee werkt.
Programma
Deze cursus bestaat uit 1 bijeenkomst van +/- 3 uur daarnaast wordt er voorafgaand aan de cursus digitaal een huiswerkopdracht toegestuurd. De datum en tijden kunnen uiteraard in overleg worden ingepland.