Onderwijs

Erfgoed in het Voortgezet Onderwijs

Voor veel leerlingen is erfgoed misschien een stoffige of afstandelijke term, maar begin over een willekeurige traditie of een geliefde plek die gaat verdwijnen en je ziet: erfgoed raakt! Het is een levendig onderwerp, waartoe iedereen zich verhoudt en waarmee we massaal onze identiteit vormgeven. Juist leerlingen zijn bezig met de ontwikkeling van hun identiteit en hoe deze zich verhoudt tot hun omgeving. Of ze zich nu verbonden voelen met hun voetbalclub, vriendengroep, dorp of hun online game-community  – middelbare scholieren horen graag ergens bij. Ze vragen zich continu af: wat vind ik belangrijk? En hoe wil ik mezelf laten zien aan anderen? Iedere leerling neemt een eigen geschiedenis mee en maakt op basis daarvan zijn of haar keuzes. Dat geldt niet alleen voor jouw leerlingen, we hebben allemaal ons eigen erfgoed. Soms zijn die gemeenschappelijk, soms horen ze bij één persoon of groep.

Tijdens de training Erfgoed in het Voortgezet Onderwijs maak je kennis met werkvormen rondom erfgoed die je direct kunt toepassen in je eigen lespraktijk. Je leert over onderzoek, beeldbeschouwing en reflectie en denkt met andere deelnemers na over hoe erfgoed aansluit bij de schoolvisie.

Erfgoed in het Voortgezet Onderwijs – CultuurCollege

Trainingsprogramma

Tijdens de training werken je met diverse activerende werkvormen rondom erfgoed, die je daarna in kunt zetten in je lespraktijk. ie je daarna kunt gebruiken met jouw leerlingen. De nadruk van de opdrachten ligt op onderzoeken, beeldbeschouwing en reflecteren. Daarbij ga je verbinding aan met andere vakgebieden en denk je na over het grotere geheel: met welke ervaringen van erfgoed willen we onze leerlingen van school laten gaan? Hoe dragen we bij aan de vorming van hun identiteit? In hoeverre sluit dit aan bij onze schoolvisie en versterkt dit onze visie?

Voor wie?

Erfgoed is geen apart onderdeel binnen het curriculum, maar sluit aan bij verschillende vakken. Deze training is daarom gericht op alle docenten in het voortgezet onderwijs. De training is bijzonder geschikt voor vakdocenten geschiedenis, CKV, kunst, maatschappijleer en aardrijkskunde. Erfgoed kan in het curriculum worden behandeld bij één een bepaald onderwerp, zoals de Tweede Wereldoorlog of migratie, maar kan ook worden gebruikt als overkoepelend thema binnen een vak.

Leerdoelen

  • Je ervaart wat erfgoed is, waar je het tegenkomt en wat je er concreet mee kunt doen in je klas.
  • Je leert hoe je erfgoed inzet voor het werken aan de (kern)doelen van je lessen.
  • Je kunt (nog beter) de omgeving van jullie school inzetten voor je leerlingen.
  • Je ontwikkelt je eigen cultureel zelfbewustzijn en ondervindt hoe je dat kunt inzetten met je leerlingen.
  • Je vormt je visie op erfgoed in het onderwijs en hoe dit aansluit bij je lessen en de schoolvisie.

Inschrijven

Inschrijven voor deze training kan gemakkelijk via onderstaande knop. Meer informatie? Neem dan contact op met Jolanda Kosman, te bereiken via jolandakosman@cultuurcollege.nl.

 

Direct inschrijven

Topics

Onderwijs
Jolanda Kosman

Contact

Jolanda Kosman

Ik werk achter de schermen van het CultuurCollege. Eigenlijk doe ik alles wat met het scholingsaanbod te maken heeft: ik organiseer, communiceer, werf, plan en administreer.

Stel een vraag