Voor veel leerlingen is erfgoed misschien een stoffige of afstandelijke term, maar begin over een willekeurige traditie of een geliefde plek die gaat verdwijnen en je ziet: erfgoed raakt! Het is een levendig onderwerp, waartoe iedereen zich verhoudt en waarmee we massaal onze identiteit vormgeven. Juist leerlingen zijn bezig met de ontwikkeling van hun identiteit en hoe deze zich verhoudt tot hun omgeving. Of ze zich nu verbonden voelen met hun voetbalclub, vriendengroep, dorp of hun online game-community – middelbare scholieren horen graag ergens bij. Ze vragen zich continu af: wat vind ik belangrijk? En hoe wil ik mezelf laten zien aan anderen? Iedere leerling neemt een eigen geschiedenis mee en maakt op basis daarvan zijn of haar keuzes. Dat geldt niet alleen voor jouw leerlingen, we hebben allemaal ons eigen erfgoed. Soms zijn die gemeenschappelijk, soms horen ze bij één persoon of groep.
Tijdens de training Erfgoed in het Voortgezet Onderwijs maak je kennis met werkvormen rondom erfgoed die je direct kunt toepassen in je eigen lespraktijk. Je leert over onderzoek, beeldbeschouwing en reflectie en denkt met andere deelnemers na over hoe erfgoed aansluit bij de schoolvisie.