onderwijs

Online onderwijs ontwerpen

Door de recente maatregelen omtrent het coronavirus staat het kunstonderwijs onder druk. Door de onvoorspelbaarheid van de ontwikkeling van het virus is de toegang tot scholen beperkt en kunnen kunstlessen vaak niet plaatsvinden. Hier zijn kinderen en cultuurliefhebbers de dupe van. Het is van belang voor kunstinstellingen om weerbaar te worden en innovatieve tools in te zetten om kunstonderwijs te continueren.

Online onderwijs ontwerpen – Cultuur Oost – training

Trainingsprogramma

Online les 1 – Wat werkt voor wie en onder welke omstandigheden

Gebaseerd op wetenschappelijke modellen en de meest recente onderzoeken wordt je in deze les meegenomen in de effecten van online onderwijs op eerprestaties en motivatie. Welke ondersteunende of beperkende rol hebben online middelen in de kunsten? Met name deze laatste vraag is relevant voor kunstinstellingen. Online middelen kunnen ingezet worden om het kunstzinnige proces te ondersteunen, mits er rekening wordt gehouden met de unieke lichamelijke manier van artistiek leren.

Online les 2 – Het vormgeven van online onderwijs

Hoe kun je als kunstvakdocent en erfgoeddocent gastlessen ontwerpen voor scholen? We starten vanuit de online didactiek (wat werkt, voor wie en onder welke omstandigheden?). Daarna volgt de benodigde technologie. De didactiek is in online onderwijs altijd het beginpunt. De technologie is slechts ondersteunend. Jaco publiceert een lijst, video’s en tips met de beschikbare technologie en de mogelijkheden tot optimaal leren. Hiervoor heeft Jaco een op maat gemaakt platform ontwikkeld voor de cursisten. Tijdens de praktische workshops ontwerp je online lessen. Jaco begeleid de deelnemers daarnaast ook nog individueel of in groepsverband om kwalitatieve online lessen te ontwerpen.

Over de trainer – Dr. Jaco van den Dool

Na een onderwijsreis door het voortgezet onderwijs, hogescholen en universiteiten ben ik momenteel werkzaam in het primair onderwijs. Na jaren van zelf voor de klas staan en onderzoek doen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam naar de rol van het lichaam in leerprocessen en online leren werk ik nu met plezier aan de basis van ons onderwijssysteem. Daar bereid ik kinderen onder andere voor om te kunnen functioneren in een technologische samenleving. Mijn ervaring als lector blended learning aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten zet ik in om leerkrachten te trainen technologie te gebruiken om het onderwijs te verrijken. Door de Covid19-crisis staat het kunstonderwijs onder druk. Met online middelen kunnen we onderwijs blijven aanbieden. Wat is de beste toepassing van technologie voor het kunstzinnige leerproces? Vanuit mijn expertise als onderzoeker en trainer begeleid ik kunstinstellingen om hier een praktisch en toepasbaar antwoord op te vinden.

Inschrijven

Ben je enthousiast geworden over de vele aspecten van online onderwijs? Inschrijven voor deze training kan via onderstaande knop. Heb je vragen of wil je meer informatie over de training? Stuur een e-mail naar info@cultuurcollege.nl.

Direct inschrijven

Topics

Erfgoed Kunst en Cultuur Onderwijs
Jolanda Kosman

Contact

Jolanda Kosman

Ik werk achter de schermen van het CultuurCollege. Eigenlijk doe ik alles wat met het scholingsaanbod te maken heeft: ik organiseer, communiceer, werf, plan en administreer.

Stel een vraag