Onderwijs

Procesgericht werken met culturele competenties

Het onderwijs van de toekomst vraagt om een andere manier van lesgeven, waarbij het ontwikkelen van 21ste-eeuwse vaardigheden centraal staat. Maar breng je onderwijsvernieuwing in de praktijk? Hoe kun je cultuuronderwijs inzetten om onze leerlingen te stimuleren nieuwsgierig en creatiever te zijn? Hoe komen we af van de  standaard knutselwerkjes? Wat kunnen wij als team doen om het creatief proces van leerlingen beter te begeleiden? Als jouw team met deze vragen zit, kan de training Procesgericht werken met culturele competenties een concrete veranderslag zijn.

Procesgericht werken met culturele competenties – CultuurCollege

Trainingsprogramma

Deze training maakt competenties inzichtelijk. In de training ervaar je hoe je kinderen ondersteunt en uitdaagt om steeds een volgende stap te zetten in de ontwikkeling van hun creativiteit. Je ontdekt hoe je technieken en materialen bewust kan inzetten om de verschillende culturele competenties (onderzoeken, creëren, reflecteren) bij leerlingen aan te spreken. Tegelijk werk je ook aan je eigen vaardigheden, kennis en attitude. Want vaak is procesgericht werken voor leerkrachten een proces van loslaten, onderzoeken en leren werken met ‘de handen op de rug’. We dagen je uit te experimenten en te reflecteren.

Maatwerk staat in deze training centraal. We zorgen voor een match met een deskundige trainer, die zijn of haar sporen heeft verdiend in creativiteitsontwikkeling. We kijken samen zorgvuldig wat er nodig is om jullie ambitie te verwezenlijken.

Thema’s die aan bod komen zijn: concreet werken met procesgerichte didactiek, waarnemen van leerlingen tijdens een creatief proces en voeren van verdiepende reflectiegesprekken. Ervaring opdoen tussen de trainingsmomenten is nodig om dat wat je leert daadwerkelijk te integreren. Hier word je bij gecoacht.

Voor wie?

Deze training richt zich voornamelijk op docenten in het basisonderwijs.

Deze cursus is geaccrediteerd via Register Leraar met 5 Registeruren per module. Het totaal aantal registeruren voor de hele training is 20 registeruren. Na afloop van de cursus ontvangt iedere deelnemer een certificaat met de code voor Register Leraar.

Procesgericht werken met culturele competenties – Uitdagen – CultuurCollege

Mogelijke onderwerpen

  • Module A:  Kennismaken met de culturele competenties
    In deze startmodule maak je kennis met het werken met culturele competenties. Kern is het procesgericht werken, waarbij niet het resultaat van een cultuureducatieve activiteit maar de culturele ontwikkeling van de leerling zelf centraal staat.

  • Module B:  Waarnemen en waarderen
    In deze module oefen je in het waarnemen van leerlingen tijdens een culturele activiteit. Door je eerst bewust te worden van je eigen waarden en interpretaties, leer je om zo waardevrij mogelijk te kijken. Vervolgens leer je observaties te koppelen aan de culturele competenties en deze te vertalen naar een onderbouwde waardering. Zo ontdek je hoe je het gedrag van leerlingen kunt waarderen en beoordelen.

  • Module C:  Reflecteren
    Zonder reflectie blijft het leren aan de oppervlakte. In deze module oefent het team hoe je een reflectiegesprek kan verdiepen, zodat een leerling steeds meer over zichzelf leert.

  • Module D:  Uitdagen
    Als je leerlingen goed waarneemt, laten zij jou zien waar zij aan toe zijn. Hoe kies je op basis daarvan een activiteit die leerlingen verder brengt?  We verkennen het hele scala aan uitdagingen en nodigen (lokale) cultuuraanbieders uit om in co-creatie uitdagingen  te ontwikkelen.

Meer informatie

Mocht je interesse hebben, dan sturen wij je graag vrijblijvend een offerte toe. Je kunt je  gegevens achterlaten via onderstaande knop. Voor meer informatie kun je ons bereiken via info@cultuurcollege.nl of via 026 351 47 11.

Offerte aanvragen

'Op een professionele en open manier werd het theoretisch kader geschetst van C-zicht. De interactie tussen trainers en deelnemers was zeer prettig.' De Kubus, Lelystad

Topics

Onderwijs
Jolanda Kosman

Contact

Jolanda Kosman

Ik werk achter de schermen van het CultuurCollege. Eigenlijk doe ik alles wat met het scholingsaanbod te maken heeft: ik organiseer, communiceer, werf, plan en administreer.

Stel een vraag