Erfgoed

Van rondleiden naar begeleiden - editie basisonderwijs

Het ontvangen van bezoekers is een essentiële bezigheid in veel organisaties. Een rondleider heeft daarin een belangrijke taak: als begeleider van bezoekers kun je het verschil maken in hoe jouw instelling wordt ervaren. Bezoekers verwachten een rondleider die voorlicht én enthousiasmeert.

In de training Van rondleiden naar begeleiden leer je hoe je je passie voor erfgoed beter overbrengt op kinderen. Door het toepassen van didactische vaardigheden ervaar je hoe je groepen schoolkinderen het beste kunt begeleiden. Aan de hand van sprekende voorbeelden uit de praktijk ontwikkel je een aansprekende begeleidingsstijl en doe je kennis op over toepasselijke nieuwe werkvormen.

Van-rondleiden-naar-begeleiden-basisonderwijs-CultuurCollege

Voor wie?

Deze training is geschikt voor rondleiders, educatoren, vrijwilligers en medewerkers bij erfgoedinstellingen en musea, die groepen basisschoolleerlingen begeleiden. Het programma houdt rekening met het curriculum van de onderbouw tot bovenbouw en het onderwijstype van de school.

Leerdoelen

Na het afronden van de training ben je in staat om:

– jouw begeleiding af te stemmen op het gedrag en niveau van de leerlingen. Dit verschilt per onderwijstype.
– je bent in staat om actieve werkvormen in te zetten die passen bij de groep.
– nieuwe gesprektechnieken in te zetten om de leerlingen te bereiken.
– te reflecteren op je eigen ontwikkeling en competenties als begeleider.

Trainingsprogramma

De training bestaat uit vier dagdelen van 3 uur. In de bijeenkomsten staan vier thema’s centraal:

Dagdeel 1: de ontwikkeling van jezelf en de ontwikkeling van kinderen

Bij het begeleiden van bezoekers in je instelling komt heel wat kijken. In deze de eerste bijeenkomst ligt het accent op de competenties van de begeleider: wat vraagt een bezoek van jou, hoe leid je een bezoek in goede banen, waar ben je goed in, wat is er mogelijk in jouw instelling en waar loop je tegenaan? Als rondleider ben je geneigd om meteen naar de inhoud te gaan en te vertellen. Maar is dat waar de bezoeker behoefte aan heeft? Wat wil de bezoeker en hoe kun je dat peilen? Hoe kun je zien of de bezoeker nog wel betrokken is en kun je die betrokkenheid stimuleren?

Dagdeel 2: manieren waarop leerlingen leren

Hoe leren kinderen tegenwoordig? Welke onderwijstypen kennen we en hoe valt daaruit het gedrag van leerlingen af te leiden? In deze bijeenkomst bespreken we diverse leertheorieën en denken we na hoe we daar tijdens een bezoek les rekening mee kunnen houden. Deze theorieën verklaren ook het gedrag en verwachtingen van jongvolwassenen. Hoe kunnen we ook deze oudere doelgroep met deze opgedane kennis bedienen? En wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen basisschoolleerlingen en jongvolwassenen?

Dagdeel 3: leren communiceren middels actieve werkvormen voor kinderen

In deze bijeenkomst staat communicatie en interactief begeleiden centraal, voor zowel het rondleiden van kinderen als volwassenen. Hierin bespreken we de overeenkomsten en verschillen van beide doelgroepen door middel van actieve werkvormen en voorbeelden.

Dagdeel 4: coaching on the job

We delen ervaringen met het begeleiden van schoolgroepen en we experimenteren met aanpassingen van de bestaande activiteiten. In voorbereiding op deze bijeenkomst geldt een aanvullende opdracht, uiteraard krijgt de deelnemers hier handvatten en tips voor. We willen niemand forceren en respecteren het als iemand onderstaande opdracht niet ziet zitten. Onze ervaring is dat coaching on the job ontzettend leerzaam is en kwestie van veel oefenen.

  • Bereid een korte presentatie voor van 3 tot maximaal 5 minuten. Gebruik de opgedane theorie en presenteer een nieuwe les opzet, nieuwe opdracht of een stukje rondleiding voor een bepaalde doelgroep.
  • Hulpvragen: Hoe ga je het aanpakken? Wat ga je doen/veranderen? Kies een element uit de cursus waar jij aan wilt werken. Het gaat niet om de inhoud, maar om het hoe. Denk bijvoorbeeld aan andere manieren van ontvangen, een interactieve rondleiding, bewustwording van je houding en uitstraling, oog voor de betrokkenheid d.m.v. observatiestrategieën etc.
  • Iedereen presenteert zijn/haar opdracht ter plekke in het archief of museum waarna wij elkaar constructieve feedback geven. Je mag het ook van te voren opnemen als je dat prettiger vindt. Je moet bereid zijn te beargumenteren wat je hebt aangepast en waarom.

Naast de fysieke bijeenkomsten krijgen alle deelnemers  toegang tot een digitale leeromgeving met educatieve video’s, werkmaterialen en opdrachten. De leeromgeving is ondersteunend aan de fysieke bijeenkomsten en is zeer gebruiksvriendelijk.

Ervaringen van deelnemers

Deze training hebben wij inmiddels met succes al op heel veel plekken in Nederland mogen organiseren. Van het Nationaal Archief in Den Haag tot het Nationaal Glasmuseum in Leerdam. Voor grote en kleine archieven en musea.

‘Fijn dat jullie zo met ons meedachten, uiteindelijk hebben wij gekozen voor een mix van de training voor het rondleiden van schoolklassen en volwassenen. En we hebben nu ook het thema filosoferen ingebracht. Praktisch en heel leerzaam!’ – Nationaal Archief, Den Haag

‘Gewoon hartstikke interessant! Het oefenen was erg prettig en de trainer was heel begripvol.’ – Nationaal Glasmuseum, Leerdam

Offerte

Mocht u interesse hebben, dan sturen wij u graag vrijblijvend een offerte toe. U kunt uw gegevens achterlaten via onderstaande knop. Voor meer informatie kunt u ons bereiken via info@cultuurcollege.nl of via telefoonnummer 026 351 47 11.

Offerte aanvragen

Topics

Erfgoed
Jolanda Kosman

Contact

Jolanda Kosman

Ik werk achter de schermen van het CultuurCollege. Eigenlijk doe ik alles wat met het scholingsaanbod te maken heeft: ik organiseer, communiceer, werf, plan en administreer.

Stel een vraag