Achtergrondverhaal

‘Cultuur moet je wel weten te verkopen’

Cultuur Oost vroeg zes wethouders waar hun culturele hart sneller van gaat kloppen. En hoe ze dat vormgeven in hun gemeente.

Deel 6: Zaltbommel

 

ccm-20190121-5949zaltbommel

wethouder Willem Posthouwer

Voor wethouder Willem Posthouwer van Zaltbommel is kunst is geen doel op zich, maar een middel. Daarom denkt hij graag mee over hoe je culturele activiteiten opzet, combineert en promoot. ‘Cultuur moet verbinden. Het mooiste vind ik het als veel mensen samenwerken én er veel mensen op afkomen.’

Het Stadskasteel, de Sint-Maartenskerk en Slot Loevenstein zijn culturele hoogtepunten van de gemeente Zaltbommel. En de gemeente is bezig om andere, verdwenen delen van de oude stad weer in ere te herstellen. Posthouwer: ‘Maar dat is niet het enige wat Zaltbommel aan cultuur te bieden heeft. We zijn er erg blij mee, maar we willen geen museumstad zijn. Daarom zijn we continu bezig met het stimuleren van initiatieven. Volgend schooljaar is bijvoorbeeld het plan om te beginnen met leerorkesten in de Poorterij en deze zomer hebben we ons eerste Cultuurfestival in de Bommelerwaard.’

Samenwerken voor een groter publiek

In het Cultuurfestival heeft de gemeente flink geïnvesteerd. En dat is logisch volgens Posthouwer: ‘We hadden drie losse evenementen: Bommelse Kunstroute, Kunst Kiezel Klei en Pracht in de Gracht. Die worden nu gecombineerd en uitgebreid met tochten, tentoonstellingen en optredens. Als je zulke initiatieven combineert en uitbreidt, is het resultaat niet alleen een groter evenement, maar is het ook interessant voor een breder publiek. En dát vind ik belangrijk, want als je wilt verbinden met cultuur, moet je zorgen voor laagdrempeligheid én je moet het weten te verkopen.’

Posthouwer zoekt daarom ook de verbinding met de rest van Nederland. ‘Het festival is een samenwerking met de buurgemeente Maasdriel en duurt de hele zomer. We willen namelijk ook mensen van buiten de Bommelerwaard onze kant op trekken. Dat lukt tot op zekere hoogte met de historische bezienswaardigheden en leuke evenementen die we hebben. Maar dat kan nog veel beter als we al die dingen samen promoten. Zodat mensen in één keer zien dat de Bommelerwaard méér te bieden heeft dan alleen Slot Loevenstein.’

Goede ideeën activeren

Om dingen grootser op te zetten, heb je ook meer mensen nodig. ‘Als gemeente willen we niet alleen faciliteren, maar ook activeren. Daarom zetten we de buurtcultuurcoaches in om onze inwoners op te zoeken. Er zijn veel mensen met goede ideeën, maar dan moeten ze wel de weg weten óf een zetje in de rug krijgen, zodat ze hun idee met ons delen. Dan kunnen wij initiatiefnemers weer met elkaar in contact brengen voor een samenwerking.’

Bij de beoordeling van de initiatieven geeft de wethouder geen kwalitatief oordeel. ‘Het gaat mij niet alleen om kunst met een grote K. Als het initiatief uitvoerbaar is, inwoners erdoor gaan samenwerken en andere inwoners weer met elkaar in contact komen, vind ik het vaak een goed idee. Door laagdrempelige kunst en cultuur komen mensen vanzelf in contact met cultuuruitingen die ze normaal niet zouden opzoeken. Toen mijn kinderen klein waren zei ik ook altijd: lees, lees, lees – en kies zelf maar wat. Dan gaan ze vanzelf ook andere dingen lezen.’